و اما اگر درخانه مطالعه میکنید،باید مکان مطالعه ی شما ثابت باشد و باصطلاح عشایری درس نخونید!!! به این صورت که یک روز در پذیرایی یک نصف روز در حال ،روز بعد در آشپزخانه و…میزمطالعه ی شما نباید روبروی پنچره باشد که باز هم حوادث جدید ببینید و حواستان پرت شود.روبروی تخت ننشینید و بهتره که روبروی دیوار بشینید.میزمطالعه نباید شلوغ باشد.چیزهایی که یاد آور خاطرات هستند درمکان مطالعه نباشند.نور اتاق مطالعه یا زرد یا دو رنگ باشد.

مهمترین ویژگی مکان مطالعه این است که مکان مطالعه را شرطی کنیم.یعنی مکان مطالعه یا میز مطالعه ی شما فقط باید برای درس خواندن باشد نه فکر کردن به مسائل غیر درسی،با موبایل حرف زدن،میوه خوردن و چرت زدن و…یکی از دلایل نداشتن تمرکز در مطالعه همین است که ما در مکان و میز مطالعه همه کار انجام می دهیم.

شاید در ابتدا اجرای این شرایط کمی سخت باشد ولی بعد از مدت کوتاهی ضمیر ناخودآگاه شما شرطی میشود و بطور ناخودآگاه وقتی پشت میزمطالعه مینشیند،ضمیرناخودآگاه اجازه نمی دهد به چیز دیگری جز در س خواندن، فکر کنید و این یعنی تمرکز در مطالعه.

با رعایت و پیاده سازی نکات زیر درمکان مطالعه ی خود میتوانید ،هم از درس خواندن لذت بیرید هم تمرکز و دقت شما در مطالعه بیشتر خواهد شد.

البته با توجه به اینکه نمیتوان یک نسخه ی واحد برای همه ی داوطلبان پیچید ونمیتوانیم کلا بگوییم مطالعه درمنزل بهتره یا کتابخونه،رعایت اصول زیرمیتواند شما رادر تعیین وانتخاب سریع مکان مطالعه یاری کند.

1-سکوت نسبی نه مطلق:

سعی نکنید که مکان مطالعه ی شما سکوت مطلق باشد.چرا که به این سکوت مطلق در درس خواندن عادت میکنید و مطمئنا این سکوت مطلق را درجلسه ی آزمون وحتی کنکور ممکنه نشه دید.و شما قطعا دراینصورت نخواهید توانست متمرکز شوید.سکوت نسبی و نرمال خوب است.

2-محدوده ی شخصی:

سعی کنید درمکان شخصی خود مطالعه کنید،مکانی که فقط برای درس خواندن شماست نه خوردن و خوابیدن و یا تماشای تلویزیون و…

3-هرچیزی که حواس شما را پرت میکند از محدوده ی فضای درس خواندن خود دور کنید خواه موبایل باشد یا یک قاب عکس کوچک روی دیوار.

برای مشاور تحصیلی رشت اینجا کلیک کنید.